Over ons
Wie zijn wij?
De Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven (NVAB) is de brancheorganisatie van audicienbedrijven in Nederland en daarmee woordvoerder en belangenbehartiger van de bedrijfstak. Die bedrijven zijn elkaars concurrenten, maar ze delen een passie: slechthorenden voorzien van goede en makkelijk toegankelijke hoorzorg. De NVAB-bedrijven zien de slechthorende als een klant met eigen voorkeuren en een eigen luisteromgeving. Daarom staan keuzevrijheid van de klant en kwaliteit hoog in het vaandel bij de NVAB.
De audicien is de deskundige bij uitstek voor het aanmeten van hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen. Daarnaast helpen audiciens slechthorenden bij hun revalidatieproces.
De audicienbedrijven die lid zijn van de NVAB zijn maatschappelijk betrokken. U kunt rekenen op:
- Aandacht en warme belangstelling voor slechthorenden en voor hun wensen en problemen;
- Een open, eerlijke en adviserende opstelling, zowel over gehoorproblemen als bijvoorbeeld over preventie van gehoorschade;
- Deskundigheid en vakbekwaamheid die is verkregen door opleiding, bij- en nascholing, en ervaring;
- Een goede, constructieve samenwerking met voorschrijvers en zorgverzekeraars.
De NVAB staat voor toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van hoorzorg. Lees meer in het Position Paper.
De NVAB is lid van de Europese vereniging van audicienbedrijven, de AEA, Association Européenne des Audioprothésistes.
Wat doen wij?
- Wij volgen en interpreteren relevante maatschappelijke ontwikkelingen, zoals samenstelling van het basispakket, keuzevrijheid voor de consument, kwaliteitsborging, preventie van gehoorschade, etc. en beoordelen die op consequenties voor zowel de branche als de consument;
- Wij informeren onze leden over de genoemde ontwikkelingen en mogelijke consequenties en bepalen gezamenlijk wat de bijdrage vanuit de audicienbedrijven aan die ontwikkelingen kan zijn;
- Wij vertegenwoordigen de audicienbranche bij relevante beleidsmakers en beleidsbeïnvloeders, en in overleginstanties en vertegenwoordigende organisaties die voor de sector van belang zijn.
Toegankelijke, betaalbare en kwalitatief goede hoorzorg voor iedereen
De Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven (NVAB) is al meer dan vijftig jaar de brancheorganisatie voor alle kwaliteits-audicienbedrijven in Nederland. NVAB-leden werken continu aan goede, betrouwbare en betaalbare hoorzorg, die voor iedereen toegankelijk is.
De NVAB is de belangenbehartiger voor haar leden. De vereniging bestaat uit een pluriforme mix van ketenbedrijven en zelfstandige audiciens, die constructief en transparant werken aan toegankelijke en kwalitatief goede hoorzorg voor elke slechthorende. Om dit te realiseren gaat zij de dialoog en samenwerkingen aan met verschillende belanghebbenden en professionals in de Nederlandse ‘horen’-markt. Daarbij voert de NVAB gesprekken met onder meer KNO-artsen, de beroepsvereniging van audiciens, zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties en de politiek.
Onze ambitie is dat er in 2025 een substantieel betere erkenning en herkenning is van de impact die slechthorendheid heeft op de maatschappij en het individu. Goede hoorzorg is daarbij essentieel. Hiervoor is het koersdocument 2025 opgesteld en focussen we ons als NVAB op onderstaande pijlers:
Preventie en bewustwording
De gevolgschade van lawaai wordt momenteel nog sterk onderschat. Met partijen in de hele hoorzorgketen willen we informatie en voorlichting geven en waar noodzakelijk gehoorbeschermende maatregelen. Bewustwording is essentieel: vroegdiagnostiek en testen dienen daarbij breder toegankelijk te worden.
Lees meerWerk en gehoor
Gehoorverlies ontstaat langzaam en heeft niet altijd een duidelijke oorzaak. Vanuit de Arbowet is er aandacht voor lawaai op de werkvloer, waarbij werkgever en werknemer beide verantwoordelijk zijn. Samen met partners als de vereniging voor bedrijfsartsen (NVAB) en werkgevers- en werknemersorganisaties verkennen we dit probleem en zoeken we naar oplossingen.
Lees meerOuderen en mee blijven doen
Leeftijdsgerelateerd gehoorverlies treft vrijwel alle ouderen. Het gehoorverlies ontstaat langzaam en kan er toe leiden dat men zich geleidelijk terug gaat trekken. Dan ligt vereenzaming op de loer. Samen met stakeholders werken we aan bewustwording en het belang om iets aan gehoorverlies te doen.
Lees meerInnovatie en arbeidsmarkt
De afgelopen decennia is er een enorme sprong gemaakt in technologische innovatie, maar ook in de dienstverlening. Denk aan de hoortoestellen die met de smartphone zijn te bedienen en hoorzorg die op afstand is te organiseren. Deze innovaties zullen zich steeds verder doorontwikkelen. De sector is dynamisch en onze zorg en techniek ontwikkelt mee. Maar vanwege de groeiende aantallen zorgvragers zullen we nog meer moeten kijken naar de wijze waarop we met elkaar de zorg kwalitatief goed, betaalbaar en toegankelijk kunnen houden. Daarbij gaat het om meer dan het verstrekken van een hoortoestel. Het gaat ook om een goede samenspraak met de professionals in de keten. Hoe kunnen we de huisarts ontlasten en samen de beste zorg organiseren; hoe kunnen we samen met audiologen en KNO-artsen de diagnose, zorg en interventie op goed niveau organiseren en delen we de kennis met de klant en met elkaar?
Met een groeiende groep klanten die afhankelijk is van onze zorg, is investeren in instroom en opleiding van goed gekwalificeerde professionals essentieel. We moeten een goede instroom kunnen borgen van gekwalificeerde audiciens. En we moeten toegankelijke én betaalbare zorg kunnen bieden, zodat we echt waarde toe kunnen voegen. Hoe ziet de audicien van de toekomst er uit? Hoe werken we samen met partijen in het veld? Samen met SBB gaan we deze oriëntatie opstarten.
Toegankelijkheid en betaalbaarheid
Toegankelijkheid en betaalbaarheid van hoorzorg blijft ons doel. Tegelijkertijd is het huidige stelsel voor klanten niet altijd goed te begrijpen. Bijvoorbeeld waarom men de vergoeding kwijt raakt als men wil bijbetalen voor extra functionaliteit. Met een groeiende groep aan potentiele zorgvragers kunnen de kosten aanzienlijk oplopen. En dat in een tijd dat ‘betaalbaarheid van de zorg’ een belangrijk thema is.
‘Wie betaalt wat’ is dan de logische vraag. De werkgever, die wil dat zijn werknemer langer inzetbaar blijft, de inkomensverzekeraar, de zorgverzekeraar of de patiënt zelf? De kosten gaan hier, zoals zo vaak, voor de baten uit. De discussie zullen we niet uit de weg moeten gaan, maar in goede samenspraak met álle stakeholders moeten voeren.
Wanneer we niet investeren in goede hoorzorg lopen de maatschappelijke kosten op. En die zijn enorm! Deze zijn door SiRM al eens becijferd op 5,8 miljard. Dat betekent dat nu 1,3 miljoen mensen en straks 1,7 miljoen personen niet mee kunnen doen in de maatschappij.
De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in diverse kwaliteitsinstrumenten. Stichting Audicienregister beheert het keurmerk voor audicienbedrijven en het beroepsregister voor geschoolde en ervaren audiciens. De klanttevredenheid wordt periodiek gemeten via PREM. Het Hoorprotocol is door verzekeraars, audicienbedrijven en patiëntenorganisaties ontwikkeld om ervoor te zorgen dat patiënten een adequate hooroplossing krijgen. En met NOAH staat er een interdisciplinaire veldnorm voor hoorzorg.
Een scala aan kwaliteitswaarborgen, in diverse organen belegd. Maar doordat ieder instituut zich met een eigen deelgebied bezighoudt levert het ook een administratieve last en bijbehorende kosten op, die de klant niet altijd ten goede komt. Goed om deze, gericht op de toekomst, weer eens op de tekentafel te leggen. Met z’n allen, omdat iedereen een stukje van de puzzel legt, maar we het samen beter kunnen.
Keuzevrijheid
Om de hoorzorgkosten ook in de toekomst betaalbaar te houden, rekening houdend met de groeiende vergrijzing, werken de NVAB-leden met standaard kwaliteitsnormen en protocollen. Het vinden van de juiste hooroplossing vindt daardoor plaats volgens een proces dat transparant, effectief en efficiënt is ingericht.
Keuzevrijheid
De NVAB staat ook voor keuzevrijheid. De NVAB vindt dat de uitkomst van het hoorprotocol leidend moet zijn en dat op basis daarvan de slechthorende recht heeft op een passende oplossing en een proefperiode. Mocht een slechthorende toch een duurder toestel willen dan waar hij volgens de protocollen recht op heeft, moet hij daarvoor kunnen kiezen door de meerprijs zelf te betalen met behoud van vergoeding door de verzekeraar. Hierdoor ontstaat een goede balans tussen betaalbaarheid en keuzevrijheid.
Zorgverzekering
Goede hoorzorg moet volgens de NVAB onderdeel blijven uitmaken van de basisverzekering van de zorgverzekering. De eigen bijdrage mag geen belemmering zijn voor de toegankelijkheid van een goede hooroplossing.
De NVAB pleit ervoor dat verzekeraars dezelfde werkwijze toepassen (procedures, criteria, doorverwijsbeleid, informatiebehoeften, etc.). Dit vermindert de administratieve belasting van audiciens, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan de zorg voor de slechthorenden.
Beheersbare kosten
De NVAB-leden bieden goede hoorzorg met hulp van de modernste technologieën en innovaties. Ook dat draagt er aan bij dat de kosten beheersbaar blijven. En zo kunnen slechthorenden ook in de toekomst blijvend rekenen op toegankelijke, betaalbare en kwalitatief hoogwaardige hoorzorg met een goede service.
Bestuur
De NVAB wordt bestuurd door de ledenraad en heeft een dagelijks bestuur bestaande uit:
- Voorzitter: Carmen de Jonge
- Penningmeester: Wouter van der Hoeven
- Bestuurslid: Ivonne Grossouw
Management & secretariaat
Het management en secretariaat van de NVAB wordt uitgevoerd door Wissenraet Van Spaendonck.
- Verenigingsmanager: Anneroos Blok
- Office Manager: Floor Dieltjes
- Financiële administratie: Karlijn Loots
Neem vrijblijvend contact op met NVAB
Wij stellen al uw vragen en opmerkingen op prijs.
Telefoon
+31 (0) 13 59 44 768
Bezoekadres
Reitseplein 1
5037 AA Tilburg
Postadres
Postbus 4076
5004 JB Tilburg