feb
Een dag...
Op 3 maart is het weer World Hearing Day. De dag waarop we aandacht vragen voor ons gehoor en alle facetten die daarbij komen kijken. Een dag om helder te maken dat gehoorverlies enorme impact heeft op het dagelijks leven. Een dag om beleidsmakers mee te nemen in die impact en wat we daaraan kunnen doen. Een dag….
Maar wat is nou één dag, tussen al die andere “themadagen”?
Zoals u soms ook uw wenkbrauwen zult fronsen bij een thema dat een eigen dag heeft mogen claimen, zullen velen om ons heen de schouders ophalen als wij met elkaar belangrijk lopen te doen over 3 maart: World Hearing Day. En toch schrijf ik er dit stukje over. Omdat ik denk dat we veel van anderen kunnen leren. Of het nu gaat om de Dag van de Ondernemer (iedere derde vrijdag van november), Blue Monday, met aandacht voor depressie en somberheid (derde maandag van januari), of de dag(en) van NL Doet (11 en 12 maart) waarin vrijwilligerswerk in de spotlights wordt gezet. Uiteraard verschillen de onderwerpen enorm, maar de overeenkomst is te vinden in de wijze waarop zogenaamde insiders op het onderwerp bezig zijn de zogenaamde outsiders te bereiken, te betrekken, te informeren en interesseren. Door samen initiatieven te nemen, die samen ook te steunen, dwars door organisatorische grenzen en eventuele belangen heen.
Heel langzaam zie ik dat gelukkig ook binnen onze wereld ontstaan; diverse campagnes van GAIN, “de Hé generatie” campagne die Optitrade heeft opgezet, studies zoals het SIRM-rapport: De Maatschappelijke impact van leeftijdsgerelateerde slechthorendheid dat we met elkaar op steeds meer plekken getafeld krijgen. Maar ook recent tijdens de Week van tinnitus en oorsuizen waren vereende krachten aan de slag: Hoormij met een mooie aftrap met de ervaring van Sander de Kramer en René van der Wilk die dagelijks samen met Olav Wagenaar een stelling behandelde.
Natuurlijk helpt dit alles maar zeer beperkt voor mensen die niet slechts één dag, maar hun hele verdere leven met de consequenties van hun gehoorverlies moeten leven. Maar het is een begin. Een begin om daadwerkelijk mensen bewust te maken van de impact van gehoorverlies; Het gaat immers om veel meer dan minder goed horen én het treft veel meer mensen dan gedacht.
Wellicht heeft u ook met bewondering gekeken naar rapper Sor, de winnaar van Maestro, die met zijn 25 jaar lijdt aan tinnitus. Zijn verhaal kwam mede door zijn overwinning in tal van kranten. Ook het Youtube filmpje hierover is nu al veel vaker bekeken dan voor zijn overwinning. Ook dit zijn de verhalen die raken, en Sor is niet de enige.
En toch is de aandacht nu alweer geluwd. Gehoorverlies blijft een onderschat probleem. Dat Beethoven langzaam zijn gehoor verloor en bij het schrijven van zijn negende al stokdoof was, is onderhand wel bekend. Maar ook artiesten van nu melden problemen. Denk aan Sting, Phil Collins en Neil Young. Al scrollend op het wereldwijde web, blijken er nogal wat meer muzikanten met vaak een grote fanschare, een gehoorprobleem te hebben; oude rotten, maar ook jongeren. En bij deze artiesten horen ook verhalen, verhalen die soms pijnlijk zijn, soms inspireren. Maar ons allen ook zouden moeten aanzetten zuiniger op onze oren te zijn.
Wie weet moeten we maar eens een Music Hearing Top-50 starten, waarin we de verhalen (en natuurlijk ook de muziek !) van deze artiesten gaan bundelen? Immers muziek verbindt mensen, prikkelt, ontspant en biedt herinneringen aan bepaalde momenten. Smaken verschillen natuurlijk en ook door de tijd ontdek je nieuwe muziekstijlen die je intrigeren. Ik ben wel benieuwd hoe zo’n Music Hearing Top-50 er uit zou komen te zien en of we daar op enig moment de radiostations mee kunnen bereiken. Ik ga er eens op broeden en hoop dat u dan mee doet.
Maar nu eerst World Hearing Day 2022, met onder andere een Virtual Lunch Debate in het Europese parlement. Laten we elkaar in ieder geval ondersteunen in onze belangrijke boodschap en zeker ook de kennis delen, die uit allerlei studies al naar voren is gekomen. Samen moeten we er immers voor zorgen dat mensen over een paar jaar hun schouders niet meer ophalen bij World Hearing Day.
Dus doe mee op 3 maart, maar ook daarna en spread the word: To hear for life listen with care.