sep
Discussies in de hoorzorg
Afgelopen dinsdag, 13 september 2022, kopte NRC met de titel ”Hoorzorg is door komst opticiens nu vechtmarkt”. Onderlinge discussies in de sector laten wat mij betreft vooral zien dat we met elkaar juist alle energie moeten steken in het nadenken over de toekomst. Immers een groeiend aantal mensen met gehoorverlies moet op onze hulp en zorg kunnen rekenen. Alle professionals merken nu al dat het budget van zorgverzekeraars niet meegroeit met allerlei kostenstijgingen en al helemaal niet met de groeiende doelgroep. Dat vergt het uiterste. Dat is het echte thema waar het om draait.
Dat de hoorzorg zich de afgelopen jaren ontwikkelt in verschillende benaderingswijze, geeft de cliënt de nodige keuzevrijheid. Dat is je kracht als professional en als zorgaanbieder. Dat geldt voor traditionele audicienbedrijven net zo goed als voor bedrijven die al sinds de begin deze eeuw naast optiek ook hoorzorg organiseren. Alle audicienbedrijven, ook die zijn aangesloten bij NVAB, investeren al vele jaren in hun opleidingen en werken volgens de kwaliteitsrichtlijn van het Audicienregister en de afspraken binnen het met zorgverzekeraars en patiëntenorganisatie afgestemde hoorprotocol. Passende hoorzorg bij de behoefte van de cliënt is het doel en tot dusver tonen de audits, maar ook diverse clienttevredenheidsmetingen, aan dat we daar goed in slagen. Zeker als we de zorg betaalbaar en toegankelijk willen houden, blijkt variëteit juist van belang. Het geeft de client wat te kiezen.
Maak ik me dan geen zorgen? Natuurlijk wel!
Zorgverzekeraars zien hun budgetten onder druk staan en drukken de inkooptarieven bij de audiciens. Dat is iets waar we allemaal last van hebben. Als mensen gebruik kunnen maken van passende hoorzorg winnen ze aan kwaliteit van leven, blijven ze actief en aan het werk. Dus het belang is groot. Maar de uitdagingen die voor ons liggen, vragen ook dat we als totale hoorzorg moeten doorontwikkelen.
In totaal gaat er in Nederland ca 1 miljard euro om in hoorzorg, van KNO-arts tot audiologische revalidatie centra en ja…. ook hoorhulpmiddelen en hoorzorg die door de audicien worden geleverd kosten geld. Precies de hulp die er toe leidt dat je weer mee kunt doen. De kosten voor hoorzorg door de audicien bedragen slechts 1,5% in van het totale hoorzorg-budget. Daarvoor helpen we als totale sector nu al zo’n 800.000 mensen in Nederland. En we zien dat het aantal mensen met gehoorverlies tot aan 2030 groeit richting de 1,7 miljoen. Een vergoeding vanuit de zorgverzekering zorgt ervoor dat mensen de stap naar een hoortoestel net ietsje makkelijker durven te maken. Gelukkig maar. Daarbij nemen audiciens belangrijk werk over van KNO-arts en audioloog, waardoor zíj weer kostbare tijd overhouden voor de meer specialistische zorg. Door de druk op de audicien te verhogen, komen die cliënten toch weer bij de KNO-arts en de audioloog en spannen we het paard achter de wagen.
Kortom het huidige beleid zal op de schop moeten; Dat vraagt van ons als sector dat we mee moeten ontwikkelen en moeten willen veranderen. Zo zien we dat nu ook bij alle partijen in het Integraal Zorgakkoord. We zullen juist de toekomst moeten omarmen met zorgverzekeraars, met patiëntenorganisatie, met de ministeries van VWS en SZW: Hoe zorgen we dat mensen met gehoorverlies mee kunnen blijven doen? Hoe houden we de hoorzorg kwalitatief goed en toegankelijk? En niet in de laatste plaats ook betaalbaar? Dat zal zeker tot veranderingen leiden. Laat dat niet over de rug van elkaar, en al helemaal niet over de rug van de cliënt gebeuren.
Carmen de Jonge, voorzitter NVAB
>>> Statement Discussies in de hoorzorg - NVAB - 13 september 2022 (pdf)