jun
Column Meindert Stolk: Stel professionaliteit centraal en verklein administratieve rompslomp
Audicien, het is een vak om trots op te zijn. Het is ook een vak dat ontzettend in beweging is omdat de ontwikkelingen heel veel vragen van de audicien. En het lijkt de audicien soms ook nodeloos ingewikkeld gemaakt te worden.
Het omgaan met vaak goed geïnformeerde en eisen stellende consumenten en het op de hoogte blijven van nieuwe technologieën en het toepassen daarvan, stellen hoge eisen aan professionaliteit en vakmanschap van de audicien. Tegelijkertijd moet er ook op worden gelet dat de kosten beheersbaar blijven. Het grootste deel de kosten van hoortoestellen wordt immers gefinancierd uit de premies voor de zorgverzekeringen.
Kwaliteit en kostenbeheersing zijn uiteraard legitieme doelstellingen en het is goed dat er – net als in andere branches – systemen worden ontwikkeld om dat te meten en te controleren. Daardoor weten consumenten dat ze goed geholpen worden. En kunnen zorgverzekeraars er op vertrouwen dat we niet méér kosten maken dan nodig is.
Voor een relatief klein segment binnen de totale zorg, is er in hoorzorg echter wel een heel ingewikkeld systeem ontstaan van allerlei regels en voorschriften waar audiciens zich aan moeten houden. Zo ingewikkeld – en daardoor ook zo duur – dat je je kunt afvragen of we hier echt alleen de kwaliteit mee willen waarborgen. Of is het een basaal gebrek aan vertrouwen?
Als audicien moet je (uiteraard) beschikken over een goede vakopleiding. Je moet geregistreerd staan bij StAr en je bij alle werkzaamheden houden aan het StArhandboek. Vervolgens moet je je regelmatig bijscholen en via Audidakt zorgen dat je voldoende punten kunt registreren. Maar daarnaast hebben we ook de NOAH-veldnorm waar audiciens zich aan moeten houden. Daar bovenop komt het Hoorprotocol 2.0, waar jaren over gesproken is en ook weer een eigen structuur met zich meebrengt. Om de kwaliteit en de ervaringen te meten is er dan ook nog de PREM, die ondergebracht is bij weer een andere organisatie.
Als ik iemand probeer uit te leggen hoe het georganiseerd is in de hoorzorg zie ik telkens verbaasde blikken en hoor ik de volgens mij terechte vraag of dat wel werkbaar is voor de audiciens die al die structuren, voorschriften en administratieve verplichtingen moeten overzien en moeten naleven.
Natuurlijk moeten we in de hoorzorg hoge eisen stellen aan de kwaliteit en de dienstverlening en moeten we oog hebben voor kostenbeheersing. Maar volgens mij kunnen we dat op een veel eenvoudiger, overzichtelijker en goedkopere manier organiseren dan nu gebeurt. We moeten het vakmanschap van de audicien ondersteunen, maar nooit vervangen door protocollen en afvinklijstjes. Als brancheorganisatie trekken wij graag samen op met Audined om dat voor elkaar te krijgen en er voor te zorgen dat de audicien de goede dienstverlening kan leveren. Daarbij moet de inhoud van het vak centraal staan en niet de administratieve rompslomp. Audicien is en blijft dan een prachtig vak, een vak om trots op te zijn.
Meindert Stolk,
Voorzitter NVAB